KAMIONVARÁZS
Menü
     
BlogPlusz
Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Saját PPS
     
KEDVENCEIM
     
Kacagjunk
     
É R D E K E S S É G E K !
É R D E K E S S É G E K ! : IZGALMÁBAN FEL IS ÁLLHAT

IZGALMÁBAN FEL IS ÁLLHAT

Személygépkocsiban sem mindegy, miben ülünk, a kamionok közt is vannak álommárkák. Nekem a svédek.

 


A tíz gyönyörű, aranytestű próféta, akikkel legutóbb a Gibraltári-szoros közelében volt szerencsém találkozni, szinte minden kivitelt képviselt, amit csak a Volvo kamion téren bemutathat. Egy, a legnagyobb Volvók legkisebbikéből, az alacsony tetős FM-ből; egy az FM Globetrotter kabinos változatából; kettő a Globetrotter FH változatból; és öt darab a Globetrotter XL fantázia nevű, óriási FH kabinos nyerges vontatóból.

 

Volvo F sorozat

A Volvo kamionjainak típusjelzése az F kezdőbetűben teljesen megegyezik. Ám rejtélyes az utána következő betű és szám. Jöjjön hát a beavatás. Ezek adják meg a kamion méretét és motorját. Az új, 13 literes motorhoz nem jár szám, a korábbi 12 literest a betű után írt 12-vel jelezték.

Az FL, mint flow, a legkisebb, a többitől teljesen eltérő, hagyományos dizájnú, kis fülkés, rövid távú fuvarozásra tervezett, 12 tonna össztömegű változat. Tulajdonképpen az egyetlen, amelyik kilóg a sorból, az FL-en kívül ugyanis minden Volvo kamion megszólalásig hasonló, csupán szakavatott szemek tudják megkülönböztetni őket. De most aztán mindenki szakavatott lehet, ha akar.

Az FL után következő méret az FM(edium). A közepes változat szemből teljesen megegyezik az FH(igh)-val, egészen a legfelső hűtőmaszk fölött lévő Volvo feliratig. Itt ugyanis az FM-nél a szélvédő következik, az FH-n erre további 25 cm-nyit még várni kell. A napellenző fölött az FM-ek és az FH-k lehetnek eltérőek, és lehetnek teljesen egyformák, mivel a kabin méretét meghatározó tetőkialakítást a vevő rendeli meg.

Ezzel szemben a legnagyobb Globetrotter XL fülke csak az FH-hoz rendelhető, nemrég mutatták be prémium változatát, az FH 16-ost. A 16 literes motor két teljesítményváltozatából a 660 lóerős kivitel birtokolja a legerősebb hétköznapi használatra szánt nyerges vontató címét, nemrég szerzte meg a Scania alig egy éve bemutatott, 620 lóerős V8-asától.

_60 tonnás monstrum
_60 tonnás monstrum

A tizedik egy önálló, platós FM volt, 60 tonnás szerelvény-össztömeggel. Ez azt jelenti, hogy az FH-hoz rendelhető legkisebb, 400 lóerős motorral (az FM-ben ez a 360-as után már a második szint) a saját 26 tonnáján felül még 34-et képes elhúzni maga mögött. Ehhez a 60 tonnához az új, automatizált váltón kívül jár még egy hegymenetet segítő rendszer is, ami a fékekkel mindaddig mozdulatlanul tartja a szerelvényt, amíg 1050-es percenkénti fordulaton ébredő 2000 Nm neki nem feszül a kerekeknek.

_Kézifék, telefon, navigáció középen
_Kézifék, telefon, navigáció középen

Ha megmozdult a vas, az I-Shift (a Volvo váltójának fantázianeve) rögtön teszi a dolgát. Kuplungol, vált, ahogy kell, most már 60 tonnával is. A rendszer az új szoftverrel és a fokozott teherbírással nemcsak 44 tonnáig és 2400 Nm-ig , hanem 130 tonnáig és 2500 Nm-ig képes a 12 sebességet mechanikai sérülés nélkül, a lehető legfinomabban váltani. De ne gondolják, hogy ez ilyen egyszerű.

_Öt FH, két FM, három domb
_Öt FH, két FM, három domb

Ha már ott álltak a többiek is, mind a kilencen pótkocsival vagy félpótkocsival, muszáj volt kipróbálnom valamelyiket. A félpótkocsit bevallom, jobban szeretem. A neve ellenére ez is egy egész és makulátlan pótkocsi, csak ezt nyerges vontató húzza, és önállóan csak letalpalással képes megállni a lábán, így hát ő jobban fél, hogy egyedül marad. Szóval a nyerges vontató a zsánerem, de a kihívásokat is szeretem, így rögtön egy 40 tonnás, 480 lóerős, Euro 5-ös FM-re esett a választásom.

A sportosra nyírt csöppség igazi élménynek bizonyult. A hajtáslánc és a tengelyek teljesen megegyeznek az FH-ban és az FM-ben, csupán a padló magassága a különbség. Beülve olyan érzés fogott el, mintha nem is egy 40 tonnás monstrum, hanem csupán egy sima plató lenne mögöttem, néhány raklapnyi kartondobozzal. De ez az érzés elinduláskor szertefoszlott.

_Harminc éves Volvo betűtípus
_Harminc éves Volvo betűtípus

Diszkrét Volvo-emblémával és légzsák-figyelmeztetéssel éled a műszerfal, miután elfordítom a kulcsot. Kis várakozás után újabb negyed fordulatra hat henger sora kel életre a fenekem alatt, és halk dörmögéssel tudatják, útra készek vagyunk. Láb a féken, kéz a karon, ezután jött az izgalom. Hogyan is működik az I-Shift? A kar előre-hátra mozgatásával viszonylag egyszerűen választhatunk funkciót. Elöl az R, a hátramenet, mögötte az üres, majd az automatizált és a kézi rendszer aktiválható.

Rendben is van, betettem A-ba. Fék fel, és gázt neki. Erre aztán megmozdultak a kuplung mozgatására szolgáló munkahengerek, és rövid csúsztatás után megmutatták a váltónak milyen erő is van a D13A jelű új motorban. A váltó erre azt gondolta, jobb, ha ő most vált egyet. Így aztán a motor visszakozni kényszerült, míg a kuplung kiemelt, és a fogaskerekek vidám táncot jártak tengelyükön. De csak a megfelelő pillanatra várt. Amint érezte, hogy a tárcsák összeszorultak, újra mély levegőt vett, és meg sem állt 2200-as percenkénti fordulatig, mivel a Granada környéki hegyek meredekek ám.

_Arany középút
_Arany középút

De a motor ereje csak felfelé elég, amíg egyenes az út, és van tér szabadon gyorsítani a tizenkettedik sebességig. De jobb, ha belegondolunk: erre akár egy féltégla is képes. Mert jön a kanyar és a lejtő, és rögtön oda lesz a száguldás varázsa. Helyébe az agymunka lép. Az én agyamon speciel az a gondolat futott át az első meredekebb lejtőnél, vajon hogy is működik az elektronikusan vezérelt motorfék, és mit kéne csinálnom, hogy a lassításban az I-Shift is segítsen.

Volt egy kar jobb oldalon a kormány mögött, motorfék szimbólummal. Meghúztam. Jobb lett. De éreztem, lehetne ezt finomabban is. Na mindegy, elsőre legalább túléltük. Megállás után igyekeztem másik kamiont keresni, mivel a mellettem ülő svéd fiatalemberre is jól láthatóan ráfért a pihenés.

_Vezető állás ... ülés
_Vezető állás ... ülés

Kerestem gyorsan egy hasonlóan 480-as motorral szerelt, igaz Euro4-es FH-t, Globetrotter XL fülkével, és indulás előtt legalább a kabinban is körülnéztem egy kicsit. Jól jött az izgalomra a felállás és lábaim kinyújtása, szerencsére bőségesen volt rá mód az XL fülkében. Így felállva, odafent érdekes dolgok tárultak a szemem elé.

Egy redőny mögött ajtó, rajta érdekes gombok: ON/OFF, TEMP. Mi lehet ez? Felnyitva kis hűtő mutogatta felém frigid bájait. Kicsivel odébb normális méretű mikró és tárolórekeszek sokasága. Fölöttük a magasban a tetőszellőző már elérhetetlenül távolinak tűnt. Még szerencse, hogy nyitása és árnyékolása is elektromos vezérlésű, akár a vezetőülésből is megtehetjük. Ugyanúgy, mint a vezetőfény kapcsolását.

_Partfordulat
_Partfordulat

Hogy mi is az a vezetőfény? A fülkeberendezések kialakításában gyakran segítségül hívják a szakmát, és megfigyelik, mi az, amit egy kamionban szinte azonnal átalakítanak a sofőrök. Ilyen például a belső világítás lámpája, amit jó rábások pirosra vagy zöldre festettek, hogy éjszaka tartós 89 km/h mellett is kényelmesen átlássák a kabint, ezzel kellemesebb körülményeket teremtve a monoton órák éber átvészeléséhez.

Ezért aztán a Volvo maga festett pirosra két lámpát messze fent a plafonon, ott, ahol vezetés közben kiesnek a látótérből, és megszabadították a sofőröket a napszítta szigetelőszalagok ragasztgatásának terhétől. Éjszaka csak a fejük fölött lévő kapcsolóval felkapcsolják, és ha megállás után a fülke sárga-kék színkombinációjával harmonizáló függönyt behúzzák, máris kezdődhet a negatívok előhívása.

_I-Shift kapcsolat
_I-Shift kapcsolat

Indulnunk kell, térített magamhoz az álmodozásból az FH kísérője, újra felvettem hát a kormányhoz közeli üléspozíciót, becsatoltam az övemet, és nekilódultam a meredeknek. Mint kiderült, az összes tesztkamionban ugyanaz az I-Shift váltó volt, tárcsafékkel és D13A motorral, csupán a vezérlő elektronikájuk különbözött. Az elektronikusan vezérelt fékhengerek az összes keréken tárcsákra szorították a betéteket, és a pótkocsira is ható menetstabilizátor is általánosnak számított.
Csupán csak a 13 literes motor csúcsát képező 520 lóerős és 2500 Nm-es változat szerezhetett volna némi meglepetést, ha a kanyarok miatt nem járt volna folyamatosan a fékezésen az eszem. Az FH háromtengelyes kivitele a maga marcona kinézetével igazán tekintélyt parancsolóan suhant a spanyol szerpentineken, közben a riadtan menekülő, öregebb technikákat vezető sofőröknek sejtelmük sem volt, hogy még mindig nem vagyok teljesen tisztában a motorfék működésével. De hiszek a Volvóban.

A motorfék-elektronika természetrajza

A nap végére, az addig levezetett 350 km után végre megismerni véltem a motorfék rendszerét. Működése akár teljesen automatikus is lehet, ha a sebességszabályozót bekapcsoljuk, és a kormány mögötti motorfékvezérlő kart A, azaz automata állásba toljuk. Ilyenkor lejtőhöz érve, ahogy a szerelvény gyorsulni kezd, az automatika elkezdi bekapcsolgatni a motorfék különböző fokozatait. A kipufogószelepek nyitási idejének változtatásával és a kipufogórendszerben elhelyezett további szelepek működésének szabályozásával növelni lehet a torlónyomást, az ellene hat a dugattyúk mozgásának, így növeli a motor ellenállását, és a váltón keresztül igyekszik lassítani a kerekek forgását.

A kialakítás sajátosságai miatt ez a motorfékrendszer magasabb fordulaton képes a nagyobb ellenállás kifejtésére, így legjobb, ha folyamatosan 2000 fölötti percenkénti fordulatra törekszünk. Ehhez viszont gyakran nem elég az automatizált váltó, az intelligens motorfék és a sebességtartó automatika. Ahogy lejtőhöz érve a fordulat elkezd emelkedni, a váltóelektronika gyakran dönt úgy, hogy jöhet a következő sebességfokozat. Ekkor viszont a motorfék hirtelen sokat veszít az erejéből, ezért némi beavatkozás válik szükségessé. Ha nem akarjuk lekapcsolni az automatikákat, akkor a legjobb, ha a váltó karját balra pöccintjük. Ilyenkor, ha lehet, egy sebességi fokozatot rögtön visszavált a rendszer, a motor felpörög, és ismét hatékony a lassítás. Ha még ez sem elég, akkor jöhet a brutálisabb beavatkozás.

A tempomat maradhat, a motorfék karját magunk felé húzva kézbe vehetjük a rendszer hatékonyságának szabályozását. Ez különösen kanyarok előtt célszerű, mivel van egy nagy előnyünk a géphez képest: látjuk az utat. De ilyenkor jobb kezünk a kormánykapcsolón pihen, tehát nehéz a jobbra helyezett váltókart is kezelni, ha a helyzet úgy kívánná. Ilyenkor jön segítségül a kar utolsó, B feliratú állása, amiben ugyan nem rögzíthető, de belehúzva és benne tartva a váltó rögtön visszavált egyet, és könnyedén kihozhatjuk a motorfékből a maximumot. Közben nem árt bal kézzel erősen markolni a kormányt, és igyekezni az úton tartani a 40 tonnát, szükség esetén fékezni is egy kicsit. Csupán ennyi a feladatunk a hegyi szerpentinen.

(forrás :totalcar)

 

     
akik itt jártak
Indulás: 2009-01-18
     
Honnan? Merről?

 

     
tikk-takk
     
Nap/Tár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Derül? Borul?

Felhőkép

     
Hideg? Meleg?

Hőtérkép

     
KAPCSOLÓDÓ OLDALAK
     
SZÖVEGFORDÍTÓ!!
     
BÖLCSESSÉGEK
     

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!